Pengikut

Selasa, 23 Jun 2009

Laptop Cooler, Sebenarnya Tak Kool?!

Laptop Cooler, Sebenarnya Tak Kool?!

Saja berkongsi pengetahuan...JL ada terbaca artikel yg Laptop Cooler/Cooler Pad/Penyejuk Laptop atau yang sewaktu dengannya sebenarnya tidak berkesan untuk menurunkan suhu laptop....

Habis tu mana yang berkesan untuk sejukkan laptop? Ada jugak penyejuk laptop yang berkesan untuk menyejuk ia mampu menurunkan sehingga 9 darjah Celcius tapi...tapi....bukan yang pakai kipas!!

Ye..penyejuk laptop yang tak pakai kipas berjaya menyejukkan lebih baik dari yang pakai kipas. Sebabnya :

  1. Penyejuk yang menggunakan kipas menggunakan kuasa/power tambahan dari laptop.
  2. Dengan itu, ia menyebabkan bekalan kuasa perlu ditambah pada laptop menyebabkan laptop bertambah dengan kepanasan dalaman.
  3. Akhirnya, ia tidak memberikan kesan.

Fakta ini saya perolehi dari California Polytechnic University. Untuk menyejukkan laptop dengan lebih berkesan anda digalakkan untuk menyondongkan sikit laptop ke atas daripada diletakkan mendatar. Ia juga dikatakan mampu mengurangkan kepanasan antara 15% ke 20%.

Apa komen korang?

sumber sini

4 ulasan:

Ariyon berkata...

patut la pakai 3 fan pun masih panas gak..beh tue takkan nak pegang ke atas jer labtop tue..lenguh la..hahaha

Faz Fazrin berkata...

ade jual, yg separa bulat tu, mcm stand. takpun guna getah yg org letak kat kerusi, meja, peti ais, yg kecik2, byk jual.

prima_chrome berkata...

aku malas cakap byk, kalau beli yg takat harga RM 20-40 itu memang " ceroi a.k.a char " tapi aku memang suggest link nih --> http://www.coolermaster.com/products/product.php?language=en&act=morecategory&finalflag=Y&tbcate=1&cateid=000016 sila rujuk ye .. memang berkesan :))

Faz Fazrin berkata...

klu nak jimat, amik je kipas, talekan kat laptop.wkakakakaa

artikel di atas bukan aku tulis, tapi amik dari site lain

Bicikut - IT'S NEVER TOO LATE TO CHANGE YOUR LIFE