Pengikut

Rabu, 30 September 2009

Apa itu Komputer...?

Apa itu Komputer...?

Komputer merupakan satu mesin yang menerima data(input) dan kemudiannya memprosesnya menjadi maklumat berguna dan disimpan dalam storan sekunder untuk kegunaan masa hadapan atau dikeluarkan melalui printer dll(output)

Komputer sebenarnya berasal dari bahasa latin computare yang bermakna menghitung kerana luasnya bidang garapan ilmu komputer, para pakar dan peneliti sedikit berbeza dalam mendefinasikan termininologi komputer

Kelas-kelas komputer:

# Komputer Mikro (Micro Computer)
# Komputer Mini (Mini Computer)
# Kerangka Utama (Mainframe)
# Komputer Super (Super Computer)

Kenali sejarah komputer...

Sejarah bermulanya perkembangan dunia komputer apabila proses pengiraan itu wujud dalam aktiviti seharian manusia dari pengunaan jari manusia sehinggalah kepada alat mengira,maka terciptalah alat yang mampu melaksanakan asas pengiraan iaitu tambah, tolak dan darab. Sejarah perkembangan komputer sebenarnya telah lama bermula sejak tahun 1940 lagi dan ianya terbahagi kepada empat generasi komputer:

Generasi Pertama-Tub hampagas ( 1942 - 1958 )
1. Menggunakan teknologi tiub hampagas (vakum).
2. Berupaya memproses beberapa ribu arahan sesaat,lebih pantas daripada pergerakan alat mekanik.
3. Berupaya menyimpan 10,000 - 20,000 aksara.
4. Menggunakan ingatan teras magnet. Teras magnet adalah gelang-gelang logam yang amat kecil dan boleh memberikan kuasa magnet melalui satu dari dua arah.

Generasi Kedua-Transistor (1959 - 1964)

1. Menggunakan transistor menggantikan tiub hampa gas.
2. Dicipta oleh tiga saintis di Bell Laboratories, iaitu J. Bardeen, H. W. Brittain dan W. Shockley.
3. Transistor adalah sebuah alat elektronik yang kecil di mana fungsinya adalah untuk memindahkan isyarat-isyarat elektrik melalui perintang.
4. Keserasian terhad. Atur cara yang ditulis untuk satu komputer perlu diubah untuk dilaksanakan pada komputer lain.
5. Menggunakan hanya pita untuk storan yang boleh memproses secara jujukan sahaja.
6. Menggunakan bahasa aras rendah iaitu bahasa simbolik.
7. Lebih kecil, ringan, murah tahan lama dan mudah digunakan.
8. Bahasa pengaturcaraan peringkat tinggi atau bahasa perhimpunan (assembly language) seperti FORTRAN dan COBOL.

Generasi Ketiga-Litar Elektrik (1964 - 1970)

1. Menggunakan teknologi litar bersepadu yang terdiri daripada beribu-ribu transistor yang diletakkan pada kepingan silikon.
2. Atur cara lebih serasi.
3. Bermulanya konsep multi pengaturcaraan. Beberapa pengguna berkongsi mesin. Istilah baru perkongsian masa.
4. Bermulanya pemprosesan rawak dengan penggunaan cakera magnet.
5. Lebih kuat, utuh dan padat.
6. Bahasa pengaturcaraan dihasilkan seperti BASIC dan Pascal.

Generasi Keempat (1971 -1999)

1. Penggunaan litar bersepadu berskala besar. Istilah yang digunakan ialah Penyepaduan Skala-Besar (Large-Scale Intergration ataupun LSI).
2. Penggunaan mikro pemprosesan pada satu serpihan.
3. Dengan pengenalan storan maya, atur cara yang bersaiz beberapa kali saiz ingatan mesin boleh dilaksanakan.
4. Pengenalan kepada cakera padat ingatan baca sahaja (Compact Disc Read Only Memory
( CD ROM )).
5. Ingatan utama komputer menjadi lebih cekap, pantas dan besar.

Generasi Kelima ( 2000 sehingga kini)

1. Lebih canggih, lebih murah, lebih pantas dan lebih hebat daripada yang sedia ada dan kemampuan 'melihat', 'mendengar', 'bercakap', dan 'berfikir' seperti manusia-kepintaran buatan.
2. Memiliki kecerdikan buatan iaitu setakat mana manusia membuat komputer itu cerdik.
3. Melaksanakan tugas secara selari berbeza dengan caranya sekarang dan membolehkan tugas diselesaikan serentak.
4. Lebih cepat dan lebih kuasa untuk membuat penaakulan, belajar dan membuat kesimpulan.

Sejarah Internet

Sekitar tahun 1960-an,penyelidik-penyelidik mula mencari jalan bagaimana untuk menghubungkan komputer-komputer yang bertaburan di seluruh Amerika Syarikat.Satu pendekatan yang dicadangkan ialah dengan menggunakan perhubungan melalui telefon.Projek tersebut dibiayai sepenuhnya oleh Advanced Research Project Agency(ARPA),Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat.

Pendekatan tersebut menampakkan kejayaan,maka,era rangkaian komputer pun bermula.Kemudiannya ia dikenali sebagai ARPAnet.Rangkaian ini membolehkan berlakunya perkongsian data dan maklumat dengan pantas dan lebih senang.Terdapat banyak lagi projek rangkaian lain yang berfungsi dengan menggunakan sistem tersendiri seperti NSF iaitu National Science Foundation,MILNET dan sebagainya.Perkembangan sistem ini berubah begitu cepat dan pantas.

Pada tahun 1970-an,ARPA membina peraturan atau protokol bagi tujuan penghantaran data antara rangkaian komputer yang berbeza.Protokol internet membolehkan semua komputer seluruh dunia dihubungkan antara satu sama lain.

Pada tahun 1980-an,hubungan ini yang kemudiannya dikenali sebagai internet berkembang dengan begitu pesat dan kini internet telah pun menjadi sebahagian budaya serta aktiviti harian penduduk seluruh dunia.



Teknologi Maklumat dan Komunikasi(ICT)

Teknologi maklumat mewakili komputer masa kini yang mampu memasukkan, memaparkan dan menghasilkan maklumat yang berguna kepada penggunanya dengan cepat,tepat dan terkini terutamanya dengan kewujudan rangkaian internet seluruh dunia. Komputer terdahulu tidak mampu menjadi betul-betul teknologi maklumat kerana tidak mempunyai teknologi capaian maklumat seperti sekarang.Manakala teknologi komunikasi pula merangkumi teknologi dalam perhubungan berwayar dan tanpa wayar untuk memudahkan komunikasi berlaku sehingga wujud komunikasi mudah dan pantas seluruh dunia.maka,ICT merangkumi kejuruteraan perisian dan sistem(elektronik),multimedia,kepintaran buatan,rangkaian,sistem maklumat pengurusan dan sebagainya. yang penting dalam urusan harian masa kini.Bidang ICT mampu memberi peluang pekerjaan yang pelbagai kepada yang menceburinya,anda bukan sahaja boleh menjadi jurutera komputer tapi seorang ahli peniagaan atau jika anda memiliki kemahiran dalam multimedia,anda juga boleh menjadi perekabentuk multimedia.Itulah kelebihan bidang ICT yang mampu mempelbagaikan lagi rezeki kepada yang mereka yang menceburinya,asalkan anda memiliki kemahirannya.Jadi,isu pengganguran tidak timbul,jika anda memenuhi syaratnya serta pandai menggunakan peluang yang anda.Jika anda ingin menceburi bidang ini terutamanya dalam peniagaan,anda di nasihat menceburinya dalam kejuruteraan(pembuatan,elektronik dan perisian) dan multimedia,menjanjikan peluang masa kini dan hadapan.

4 ulasan:

Unknown berkata...

Cadangan aku ,bolehtak besarkan sikit tulisan kat post ni supaya sng nak baca,dah la background putih.Berpinar mata aku nak membaca.Harap ambil perhatian

Faz Fazrin berkata...

yes bos, akan diubah,hehe

Unknown berkata...

Terima kasih,bulan ni naik gai.he he..

Faz Fazrin berkata...

terima kasih atas keritikan yg berguna, itu yg kami mau

Bicikut - IT'S NEVER TOO LATE TO CHANGE YOUR LIFE