Pengikut

Sabtu, 26 Mac 2011

Perbezaan apple ipad dan samsung galaxy tab


ini ialah berbezaan nya.
screen ipad lagi besar dari galaxy, orang sekarang lebih suka pakai ipad, mungkin sebab dia berjenamakan APPLE so, waaahh!.cool nya siapa yang pakai ipad ni kan.cehh! macam entry sebelum ini, ada bercakap pasal iPod kan.iPod juga dari APPLE.
tetapi tahukah anda bahawasanya galaxy lagi banyak fungsi daripada ipad.
contohnya seperti, samsung galaxy tab ada:

  • expandable storage sehingga 32 GB
  • keluasan RAM sebanyak 512MB, ipad hanya ada 256 MB.
  • yang paling best, galaxy tab ada camera! dua pulak tu. depan dan belakang. yay!
  • dan galaxy tab juga ada phone. ipad tidak ada. *sad.

how about GPS?
okay, ipad ada dua jenis iaitu
  • with 3G
  • and without 3G
so, hanya ipad yang dengan 3G sahaja yang ada GPS. manakala yang tiada 3G tidak ada GPS. so, kalau sesat sila buka manual map. thehee ;)

samsung galaxy tab ada GPS. bestnye!

bagaimana pula dengan berat kedua dua gajet ini?

kalau tengok size pun dah tawu mana yang berat kan. berat ipad is 1.5/1.6 pounds. while galaxy tab hanya 0.86 pounds. wahh!. menarik bukan?

kalau lihat pada kelebihan samsung galaxy tab, sudah pasti saya lebih memilih galaxy tab sebagai pilihan gajet terbaru.
tetapi bagi mereka yang lebih mementingkan jenama, "apple ipad, u are my sweetheart!" chewah!hehe.

semoga saya boleh dapat kedua duanya sekali!hehe!
sekian terima kasih, thanks for reading!

sumber :http://lalaict4us.blogspot.com/2011/03/apa-beza-apple-ipad-vs-samsung-galaxy.html

faz: malas nak cakap banyak2, sebab rasanya apa yg tuan blog ni cakap betul.bagi aku, aku lebih pentingkan fungsi dari jenama

Khamis, 17 Mac 2011

Tips Mudah Lajukan Facebook Selepas Gempa Bumi Di Jepun

Jika anda perasan, loading facebook agak lembap akibat Gempa BUMI yang berlaku di negara jepun.

1. Sila buka C: (lokasi install windows)

2. Klik folder Windows

3. Klik folder System32

4. Klik folder drivers

5. Klik folder etc

6. Kemudian, buka file hosts dengan menggunakan notepad.

7. Tambahkan tulisan di bawah pada penghujung file hosts tadi.

203.106.85.66 www.facebook.com

203.106.85.66 facebook.com

8. Save

9. Buka internet browser. (firefox, internet explorer, chrome, etc)

Selamat mencuba.

Rabu, 9 Mac 2011

YM 10 Winamp Now Playing

Download installer.
install...

Saya ulang untuk pengaturannya:
Jika sudah restart winamp, masuk ke menu preferences winamp (atau tekan ctrl+P). Klik general purpose kemudian double klik Yahoo! messenger Now Playing 4.6. Di situ kita bisa atur tampilan yg akan di tampilkan pada status; artists, title, album, dan lain-lain. Jika suatu saat tidak ingin merubah status kita, tinggal di unmark di bagian enable status changing.

Tinggal di save kemudian lihat hasilnya.

Sabtu, 5 Mac 2011

Themes percuma untuk handphone anda

Mungkin dah bosan nak tgk display telefon anda...
nak beli fon baru? membazir pula kan..
ape kata kita cuba ubah2 theme telefon kita..
free je, cantik2 pulak tu..
mari kita belajar masukkan sendiri....pegi kedai kena bayar kan?

masuk sini http://www.zedge.net/

aku akan ajar satu2...cara yang mudah...
memula




SAVE DI DALAM MEMORY TELEFON...

LEPAS TU CARI FILE MANAGER DALAM TELEFON ANDA..ATAU APLIKASI SEPERTI XPLORE, DAN LAIN.

CARI FILE YG ANDA SAVE...DAN BUKA...
INSTALL...

END...

Jumaat, 18 Februari 2011

Membuat cooling pad laptop dari barang buangan

cooling pad yang beredar di pasaran saat ini sangat beragam model dan jenisnya, tapi sayang, dari banyak model yang beredar tidak ada 1 pun yang saya anggap efektif dalam menyalurkan udara segar ke kipas internal yang berada didalam laptop.

itu disebabkan karena posisi kipas pada cooling pad tidak sesuai dengan posisi kipas pendingin yang berada didalam laptop.

untuk itu mari kita buat cooling pad laptop dari komponen komputer bekas yang mungkin saja ada banyak di sekitar anda.

oke kita mulai...

pertama tama kita siapkan bahan dan peralatan kerja yang dibutuhkan :

1. power supply yang sudah rusak
2. ring binder yang sudah tidak dipakai




















3. kabel usb printer.




















4. peralatan lainnya seperti tang potong, isolasi, cutter dll


okay langkah berikutnya kita mulai merakit

pertama tama kita buka dulu power supply yang sudah rusak tadi. yang pasti meskipun powersupply nya sudah rusak tapi kipas pendinginnya pasti masih bagus

































kemudian potong kabel kipas yang tersolder ke papan sirkuit power supply, lalu keluarkan kipas dari powersupply tersebut (catat kabel kipas dc tersebut berwarna hitam dan merah)

jangan lupa menyimpan baut penahan kipas karena akan kita gunakan sebentar.

potong kabel printer anda seperti gambar berikut
















setelah itu kupas kabel printer tersebut, perhatikan didalamnya ada 4 kabel, merah, hitam, hijau dan putih. potong kabel hijau dan putih tersebut karena kabel yang akan digunakan hanya kabel yang berwana merah dan hitam.

setelah itu sambung kabel printer tadi dengan kabel fan dari power supply sesuai warnanya, yang hitam sambung ke kabel hitam dan yang merah sambung ke kabel merah, seperti gambar berikut (jangan lupa kabel tadi di isolasi. ya berhubung isolasi listrik habis, untuk sementara isolasi kertas sudah cukup hehe)

















oke kita lanjut lagi ; kemudian buat pola lubang pada ring binder,
















nah jadi pertanyaan mengapa saya membuat lubang kipasnya di sudut kiri bagian atas? jawabnya untuk menyesuaikan dengan lubang ventilasi kipas internal dari laptop yang saya gunakan seperti gambar dibawah ini
















nah penempatan lubang kipas di cooling pad harus sesuai dengan lubang ventilasi kipas internal dari laptop anda yang berada dibawah laptop. ini agar sirkulasi udara dari bawah laptop anda pas dengan posisi kipas pada cooling pad. sudah kelihatan kan bedanya dengan kipas yang beredar dipasaran?.... heheh untuk apa pake kipas banyak banyak kalo tidak terpakai maksimal.. bikin habis listrik saja wkwkw...


oke kita lanjut lagi

setelah ring binder kita lubangi dengan menggunakan cutter, maka kipas siap sudah bisa kita pasang, ingat baut penahan kipas yang dari powersupply tadi akan sangat berguna disini untuk menahan posisi kipas pada binder seperti gambar berikut
















tampilan dalam binder kurang lebih seperti berikut

















nah sekarang kita sisa mencoba dan memasang laptop diatasnya.

kira kira tampilannya seperti ini
















sumber : http://www.anakunhas.com/2010/12/membuat-cooling-pad-laptop-dari-barang.html

dah buat dah, memang terlalu efektif, tapi sy tak guna power dari usb...sy guna charger kereta kontrol yg dah tak pakai, 9volt. terus sambung ke fan. fan dah cukup laju, walaupun fan tu 12v punya.
sebab kalau guna power dari usb, Power tak cukup, so kipas tu slow je.

dulu laptop selalu mati sendiri bila main games berat2, sebab terlampau panas.

suhu normal laptop aku 100c, skrg dah turun ke 56c, jauh kan perbezaannya.tiada masalah mati sendiri.

bukan taknak beli fan kat kedai, tapi cooling yg beli kat kedai slow, dan kipasnya terletak di tengah.

Sabtu, 5 Februari 2011

LAMAN WEB GOSIP ARTIS MALAYSIA TERPANAS

WEB2 YANG SELALU KERLUARKAN CERITA TERBARU ARTIS2 DI MALAYSIA....
MACAM2 ADA...

  1. http://beautifulnara.com
  2. http://www.ohbulan.com
  3. http://syokkahwin.com/blog
Ada lagi???

Perisian Wajib

1.usb antivirus
2.avira
3.ccleaner
4.firefox
5.winamp
6.codex
7.allok converter
8.ACDsee
9.ultra iso
10.adobe reader
11.flash player
12.download helper
13.quicktime
14.picasa
15.skype
16.ym
17.winrar

anda bagaimana?

Bicikut - IT'S NEVER TOO LATE TO CHANGE YOUR LIFE