Pengikut

Sabtu, 25 Julai 2009

Tukar Layout Blogger & Save Widget

Benda yg diperlukan:
1 - tahap kesabaran yg agak tinggi.
2 - layout XML baru. download je. aritu Faz ada bagi list dlm ni, sila rujuk
.
3 - Account blogspot? kalau takdak, takyah susah2 baca tutorial ni.

Bosan dgn layout blogger? tp malas nak tukar layout baru, coz widget kene delete? meh aku tunjuk camana nak selamatkan widget and bergaya dgn layout b
aru. sebelum tu....

WARNING: HANYA WIDGET LIST DAN HTML SAJA YG BOLEH DISELAMATKAN


Mana2 widget yg asalnya dari BLOG LIST mcm dlm gambar tu, baik back up siap2. mmg tak boleh retrieve. Widget mcm LINK LIST, LIST dan HTML/JAVASCRIPT boleh diselamatkan dgn cara di bawah.

Back up:

1 - pilih layout yg korang suka....
2 - mula2 klik LAYOUT then EDIT HTML



3 - pastu klick kat Download Full Template. selamatkan template asal... kalau2 ada error ke karang... selamba ja boleh restore balik... AGAIN, kecuali widget BLOG LIST. hehehe...


4 -pastu, kena backup plak WIDGET CODE. ni paling penting... segala macam widget yg kumpul dari mula2 blogging sampai skarang, kalau ilang mmg menangis woo... aku tau... sebab aku penah ilang! ok... step ni mmg menyampah skit.. kena scroll code template tu... cari code yg bermula dgn b:widget


5 - ok... copy masuk notepad, atau apa2 pad yg ko suka...contoh:


**************************
Tukar template:
1 - masih dekat EDIT HTML; klik BROWSE, ambik template yg ko dah download td, pastu klik UPLOAD
2 - ok next... SGT PENTING! BACA BETUL2... silap jgn salahkan aku! akan keluar amaran: Widgets are about to be deleted Klik CANCEL! diulangi, klik CANCEL!



kalau tak... ilang la widget tu... kalau dah TER click CONFIRM AND SAVE, sila tutup je tutorial ni dan mula menangis.

3 - ok utk yg bijak pandai... yg ikut tutorial aku ni... sila proceed... sekarang, lagi skali, keja menyampah, scroll kat code tu... cari code utk widget... slalunya dia mcm ni:


4 - ok aku dah jumpa... fuh... 30 saat jugak nak scroll tu... hehe... so skarang, copy ja widget yg korang save td dan paste di dalam code tu... buat je line baru, then paste. lepas tu, SAVE TEMPLATE!


kalau korang tak buat silap, ikut betul2 tutorial ni... konpem menjadi punya.

kalau tak sure nak paste kat mana, or ada error klua, copy error tu, mai tanya kat ruang komen. sebelum tu jgn save apa2...

ATAU

kalau betul2 tak sure... boleh mai tanya dulu nak paste kat mana. lebih baik bertanya, dr hilang widget!


hasil blog, tp belum siap letak widget. klik gambar utk lihat full.
RESCUE 911
Kalau masa proses diatas... widget tu hilang, selalunya widget BLOG LIST, boleh guna cara yg Faz ajar aku. aku malas nak taip dah. kalau TER hilang widget, tulis kat komen. nanti aku guide kan. hahaha.

p/s: widget aku hilang semalam sebab aku tatau BLOG LIST tu tak boleh copy ikut cara di atas. 5 jam jugak buat balik semua. jadikan PENGAJARAN. kah kah kah. Faz, betulkan angin rajin aku dah mai?

-tash-

12 ulasan:

Unknown berkata...

Tip yang amat berguna ,tapi aku takkan guna pun sebab taknak kehilangan bayak widget kat blog aku,wakah kah kah.

Biar blog tak menarik asal widget selamat.hahh

Faz Fazrin berkata...

hehehe, menulis kerana pengalaman ni.
info yg baikk!

Natasha berkata...

encik ijok... widget awak tak susah pun nak copy.... sebab widget awak copy HTML je... lagi la senang.... bukan widget yg kena integrated dgn XML.

selamat tak selamat, tu semua proses pembelajaran... kalau salah, betulkan, sampai betul. kan itu pegangan kita? jgn cepat mengalah.

Azlina Aziz berkata...

hahahaha..skrg aku dah tau nape ang tukar layout!hahaha..cam haram!bodoh giler ang tasha =)) ghahaahhaha

Natasha berkata...

haram jadah toi si dekkai ni... sanggup tu komen kat sini... padahal aku tau betapa malas nya budak ni nak komen org... kah kah kah....

aku bukan tukar sebab tutorial ni la... aku mmg nak tukar... Geng2 SGGS semua tukar layout mlm tu!

Tanpa Nama berkata...

widget tu backup dgn cara copy paste jer...senang jer tu..:-)

Natasha berkata...

kalau blog list, nak back up kene copy sebijik2 cik abg/akak oi.... kalau widget berderet mcm aku, baik copy sekali je, kat XML editor tu...

kalau rajin takpela nak copy satu2... keh keh keh... tp kalau web designer mcm aku nak buat web org hari2... nak copy hari2... mintak ampun le aku nak rajin! kah kah kah...

ish.. anda masih lagi suka meng komen anonymous yer.... siapakah anda?

Ch3NtA_LiF3 berkata...

yo nasib baik ado tips blog dari faz...senang sikit aku nk mnjwap soalan..makasih faz dan tasha

Natasha berkata...

takkan makasih aje... bila nak blanja cendol... kah kah kah!

Faz Fazrin berkata...

nak sup belut

Unknown berkata...

saya dah terdelete widget...blhke ambik balik yang lamer tuu?? adaer cara ker? ajarlaa saya..dah tension tahap gaban dah nie..konon2 nak tukar layout, tak tau lak tertukar skali ngan widget kiter...nanti bgtau yee...tq

isabella berkata...

tq...tapi macam susah jerk..
macam ne nak wat mula2 masuk blog kita nampak kosong...
lepas tu kena click log in baru leh tgok isi dalam.. cane?

Bicikut - IT'S NEVER TOO LATE TO CHANGE YOUR LIFE