Pengikut

Khamis, 19 Januari 2012

Cara nak flash custom rom

 *semua app akan hilang, tapi boleh backup dulu guna titanium backup kat market.nanti bila nak restore, restore app je, jgn restore system file*
1. phone mesti sudah di root
 http://diysteps.blogspot.com/2011/12/how-to-rootunroot-samsung-galaxy-wmalay.html

2. phone kena ada recovery(ada dua jenis,guna salah satu je)
CWM http://diysteps.blogspot.com/2012/01/clockworkmod-v5504-samsung-galaxy-w.html
RZ http://diysteps.blogspot.com/2012/01/recoverysamsung-galaxy-w-i8150.html

3. Download Custom ROM yang kau nak
contoh :  http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1441662
(download yang nombor 3 punya.yang lain boleh abaikan kalau x faham)

4.letak file zip custom ROM dalam memori yang 1.7g

5.lepas pasang recovery(step 3), off tepon,pastu tekan Volume Up + Home + Power button(jgn lepas), bila dah keluar logo samsung, lepas power button sampai dia masuk recovey mode,cari option flash atau install ..wipe data dulu...kemudian cari file custom rom tu dalam memori 1.7g yang korang letak tu.(kalau nak backup rom lama pun boleh sebelum wipe data, tgk option kat cwm utk backup)


kacang
sekian...
sebarang pertanyaan

https://www.facebook.com/groups/galaxyw/

ClockworkMod v5.5.0.4 samsung galaxy W


ada dua cara nak install(ikut suka korang nak guna cara mana, pilih salah satu cara je, takpayah buat dua2)

1.Guna odin
download  file odin and ancora http://www.box.com/s/mkmx0bmjziunrjg3yqok
download  recovery-clockwork-5.5.0.4-ancora.tar.md5
buka odin: 
Select the ops file, and enable one package in options, then load the md5(recovery-clockwork-5.5.0.4-ancora.tar.md5) file with the One Package button.
put ur phone it into download mode, first turn off phone, then hold Volume Down + Home + Power Button for a while. Phone will turnd on and show some screen, then you plugin usb cable.


2.Guna adb..You can download it from here:
 download this file http://www.box.com/s/oy1nsfcvl7g02m4bet0k

1.(abaikan step 1 kalau dah root) phone mesti sudah root. kalau belum root rujuk  http://diysteps.blogspot.com/2011/12/how-to-rootunroot-samsung-galaxy-wmalay.html
2.copy file yang telah didownload tadi(recovery) ke dalam internal sdcard 1.7G .cabut phone dari pc.
3.install adb emulator from market.
4.tick USB debugging dekat setting-application-development.
6.open adb emulator
7.now enter this:
$su
#dd if=/sdcard/recovery.img of=/dev/block/mmcblk0p13

DONE!!

for test
7.offkan telefon dan on kan kembali(tekan serentak volume up+home+power button) lepas keluar logo samsung terus lepas power button, jgn lepas Volume Up + Home.
8. dah boleh guna...kalau tak guna...just reboot android.


source... :http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1446593

Ahad, 15 Januari 2012

[RECOVERY]Samsung Galaxy W i8150 RZRecovery

[RECOVERY]Samsung Galaxy W i8150 RZRecovery

I'm very happy to announce, that a developer raidzero from rootzwiki forum, has made us a fully working recovery for Samsung Galaxy w i8150!

You can download it from here:
http://www.rzdroid.com/ftp/recovery/...ancora-rec.img

1.phone mesti sudah root http://diysteps.blogspot.com/2011/12/how-to-rootunroot-samsung-galaxy-wmalay.html
2.ada adb driver. copy file yang telah didownload tadi ke dalam internal sdcard.cabut phone dari pc.
3.tick USB debugging dekat setting-application-development.
4.sambung phone ke pc
5.buka command prompt(kat start, run, taip cmd)
6.now enter this:


Code:
adb shell
$su
#dd if=/sdcard/RZR-2.1.4-ancora-rec.img of=/dev/block/mmcblk0p13
7.offkan telefon dan on kan kembali(tekan serentak volume up+home+power button) lepas keluar logo samsung terus lepas power button, jgn lepas Volume Up + Home.
8. dah boleh guna...kalau tak guna...reboot android.

 kreadit to: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1376196

Rabu, 14 Disember 2011

All About Samsung Galaxy w i8150 index (Malaysia)

You shout join this group
https://www.facebook.com/groups/galaxyw

1. Masalah yang pernah user hadapi dan penyelesaiannya
https://www.facebook.com/
groups/galaxyw/doc/294595883912925/

2. Application yang boleh anda freeze/bekukan
 https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/294078513964662/

3. Cara install papago X5 pada Samsung galaxy
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/286369311402249/

4. Cara jimatkan bateri
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/294066490632531/

5. Best Application for SGW
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/291951450844035/

6. Link terbaik download Application dan Games
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/294027773969736/

7. Best Games and link For SGW
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/287399294632584/

8. What Is ADB And How To Install It With Android SDK
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/293454944027019/

9. Cara Nak Swap dan Unswap Memory
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/294022680636912/

10. How to find my Samsuung Galaxy W
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/293731880665992/

11. Cara Nak root dan unroot dalam bahasa melayu
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/293363610702819/

12. Linux on Android
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/293294894043024/

13. Cara gunakan Galaxy W sebagai USB Mass Storage Device
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/292511600788020/

14. SETTING APN UNTUK INTERNET DAN MMS
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/291979710841209/

15. Cara Install sygic
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/295145053858008/

16. Cara install chainfireHD
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/296351403737373/

17. ROM dan cara flash guna odin
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/296337550405425/

18. Cara lock GPS
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/296225363749977/

19. Lajukan memori card
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/296531503719363/

20. Cara Install ROM via Odin + STOCK ROM (I8150DXKJ5)
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/296686730370507/

22.Trick dan Tips asas untuk pengguna baru
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/296757530363427/

23. What Is Rooting?
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/298287670210413/

24.Check Phone Keluaran mana
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/298891053483408/

23.Cara nak tau handphone dah ada warranty melalui SMS
 http://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/302624069776773/

24.[RECOVERY]Samsung Galaxy W i8150 RZRecovery (BM)
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/311795065526340/

25.Cara install [RECOVERY] ClockworkMod v5.5.0.4
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/314531078586072/

26.Cara nak flash custom rom
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/314542268584953/

27.[Theme] For deodexed rom..
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/316762541696259/

28.[Theme] Tester needed. Copy/paste in system/app. Reboot. For non deodexed rom.
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/316767231695790/

29. List custom ROM
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/320875301284983/

30. GPS FAST LOCK
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/328640410508472/

31. how to EDIT CUSTOM THEME
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/328003163905530/

32. Bravia Engine for Samsung Galaxy W
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/327349583970888/

33. Calibrate your battery using cwm
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/323453001027213/

34. What to do after root success?
https://www.facebook.com/groups/galaxyw/doc/318992484806598/
 
semua tentang samsung galaxy w i 8150 

Samsung Galaxy w i8150 application you can freeze

Tujuan Freeze:
  1. jimat bateri
  2. lajukan phone
  3. buang application yang tidak berguna
  4. kurangkan penggunaan data internet
*freeze ni bukan amik phone letak dalam peti ais ok!!*

"malangnye...hanya boleh dibuat oleh pengguna yang dah ROOT telefon"
kalau belum..sila ROOT sendiri = http://diysteps.blogspot.com/2011/12/how-to-rootunroot-samsung-galaxy-wmalay.html

Application yang boleh Freeze kan application:
  1. link2sd
  2. titanium backup
Application yang boleh di Freeze:
Accuweather
Allshare
Buddies Now
Days
Clock
Digital Clock
Dual Clock
Game Hub
Home Screen Tips
Maps
News and Weather
Samsung Apps
SNS
SNS Disclaimer
SNSAccountFB
SNSAccountLi
SNSAccountMS
SNSAccountTW
Social Hub
Swype
Yahoo Finance

I would strongly suggest to NOT disable these apps:
Factory Test
PhoneUtil
Samsung account --> Important for mobile tracking services (if you use them in case you lose your phone). Disabling also causes an FC in settings.
SyncmIDS --> Disabling causes an error on every startup and a FC (force close) of your SMS messages explorer.
wssyncmlnps --> Important for the use of SMS

Refer:
https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?hl=en_US&hl=en_US&key=0Ag43oj7rLQP4dENZcmhGN0ZUa3pHSENVeXlqUm5vV0E&single=true&gid=0&output=html 

join this group https://www.facebook.com/groups/galaxyw/

Isnin, 12 Disember 2011

How to Root Samsung Galaxy W




why ROOT:
  1. for swap memory
  2. for install chain3dfire
  3. for freeze application
  4. for  O/C cpu 
  5. for install cwm



How to root


for phone version 2.35 only

step 1:
  1. Download KIES - and install
  2. enable "USB DEBUGGING" pgo to (Menu\Settings\Applications\Development)
  3. enable "UNKNOWN SOURCES" go to (Menu\Settings\Applications)
  4. connect phone to PC.
step 2
  1. Download http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1317394
  2. extract the file
  3. open folder..run 'RUNME.bat'
  4. and wait....success!!

for phone version 2.3.6 

Rooting via Recovery mode for version 2.3.6
(If ur phone 2.3.5 plz update via phone..setting-about phone-software update) 
  1. Download this Zip-file( http://dl.dropbox.com/u/47601401/update.zip ) copy this into the internal SD card(memory card 1.7G)

2. While switched off, hole press volume up+home+power button. Release the power-button once the Samsung Galaxy W(I8150) is switched on.

As soon as you see the Android with the box, release the Home- and Volume Up-button.

After you hit the menu-button shown on the last image, the screen will gray out, you will have to wait until the recovery menu appears.

 3. Navigate with the volume up and down to apply sdcard:update.zip in Recovery Menu. To confirm your selection use the home-button.

 4. Choose (with volume buttons) the update.zip file on your internal sd card and confirm again with Home-button. You will have to wait 5 seconds.

 5. Now choose reboot system now and confirm with home button.
 Now you device should be rooted.

source:http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1317394

Sabtu, 10 Disember 2011

SETTING APN UNTUK INTERNET DAN MMS

DIGI APN

1) Home -> Menu -> Settings -> Wireless & networks -> Mobile networks -> Access Points Name
2) Menu -> New APN
Name : DiGi Internet
APN: diginet
MCC: 502
MNC: 16
APN Type: default
(Others, blank)

DIGI MMS

APN: digimms
username: mms
password: mms
Proxy: 203.092.128.160
Port: 80
MMSC: http://mms.digi.com.my/servlets/mms
MMS Proxy: 203.092.128.160
MMS Port: 80
MCC: 502
MNC: 16
APN Type: mms

MAXIS

1) Home -> Menu -> Settings -> Wireless & networks -> Mobile networks -> Access Points Name
2) Menu -> New APN
Name = Maxis(3G)
APN = unet
Username = maxis
MMSC = http://172.16.74.100:10021/mmsc
MMS proxy = 202.75.133.49
MMS port = 80
APN type = default,mms
(Others, leave blank)

CELCOM APN
1) Home -> Menu -> Settings -> Wireless & networks -> Mobile networks -> Access Points Name
2) Menu -> New APN
Name: Celcom3G MMS Combo
APN: celcom3g
Proxy: Not Set
Port: Not Set
Username: Not Set
Password: Not Set
Server: Not Set
MMSC: http://mms.celcom.net.my
MMS proxy: 10.128.1.242
MMS port: 8080
MCC: 502
MNC: 19
Authentication: Not Set
APN Type: Internet + MMS

Khamis, 1 Disember 2011

Samsung Galaxy W I8150 swap dan unswap memory



Sebelum swap... (KENA ROOT DULU)
  • install link2sd
  • move ALL app atau games korang ke memory phone dulu sebelum swap*
  • lepas swap baru move ke memory card balik*


Untuk swap
  • sekarang download http://www.box.com/s/5sqzxd73x43or1xejerr
  • Buka root manager
  • copy file yang dah download tadi ( vold.fstab )
  • cari system/etc
  • tekan mount  R/W (maknanya ko boleh edit system file)
  • paste ke dalam folder system/etc
  • tekan mount  R/O
  • off telefon..pastu on balik.


kalau nak unswap balik
  • sekarang download http://www.mediafire.com/?glxkkc2la399ljt
  • Buka root manager
  • copy file yang dah download tadi( vold.fstab )
  • cari system/etc
  • tekan mount  R/W (maknanya ko boleh edit system file)
  • paste ke dalam folder system/etc
  • tekan mount  R/O
  • off telefon..pastu on balik.



Refer sini utk written tutorial:
http://diysteps.blogspot.com/2011/12/samsung-galaxy-w-i8150-swap-memory.html

Root explorer
http://www.box.com/s/0hrtr8mym866djj3grox

ni utk galaxy SL, tp cara dia sama dgn sgw.
http://www.youtube.com/watch?v=yoghaGIb3gw

alternative link dload modified vold.fstab
http://www.box.com/s/5sqzxd73x43or1xejerr


kalau sapa2 hilang dia punya fail void.stb xsempat  nak backup. download sini.
http://www.mediafire.com/?glxkkc2la399ljt

p/s: untuk samsung galaxy w sahaja

Bicikut - IT'S NEVER TOO LATE TO CHANGE YOUR LIFE